Hogyan építs hobbiból karriert?

17.01.2023. | olvasási idő: 3 min.

Úgy elröppen az idő a munkahelyeden, hogy észre sem veszed? Túlórázol, de nem azért, mert el vagy maradva, sem anyagi javakért, hanem egyszerűen csak nem tudsz és nem is akarsz leállni a feladataiddal?

Szerencsés vagy! Valószínűleg azért fizetnek, amit ingyen is megcsinálnál. A dolgozók java része ki nem állhatja a munkáját, viszont a stabil, kiszámítható bevételre szükség van, hiszen a számlákat fizetni kell, a gyereket iskoláztatni, meg hát a hűtő sem állhat üresen. 

Igen ám, csakhogy a kedvetlen munkavégzés hosszú távon teljesen leamortizálja a lelket. Egyszer csak azon kapod magad, hogy nem hoz lázba senki és semmi, állandóan feszült vagy, azt az időt pedig, amit eddig a hobbidra, az önmegvalósításra áldoztál, pihenéssel töltöd, hisz az állásod a felesleges energiád is kiszipolyozza. Minden, ami maradt, a megszokott mókuskerék, a szürke hétköznapok.

Mondd, gondoltál már arra, hogy abból élj, amit szeretettel és odaadással művelsz? Egyáltalán lehetséges karriert építeni egy hobbiból? Természetesen igen, ám vannak bizonyos feltételei – és itt el is érkeztünk mai blogbejegyzésünk témájához, azaz:

Hogyan építs hobbiból karriert?

Először is tudatosítsd magadban, hogy minden kezdet nehéz. Ha hétfőn elhatározod, hogy megélhetést faragsz a hobbidból, kedden még ugyan úgy be kell menned a munkahelyedre. Sőt még szerdán, a jövő hónapban és a jövő évben is. Ez nyilván függ az adott hobbi formájától és attól is, milyen szinten űzöd azt, de általánosságban elmondható, hogy az energia- és időbefektetés semmiképp sem kerülhető meg, így még véletlen se mondj fel azonnal.

Tételezzük fel, hogy már van egy hobbid, amit mesteri, vagy legalábbis eladható szinten művelsz. Mi a következő lépés? Nem más, mint a piackutatás, amely többek közt olyan kérdésekre ad választ, hogy van-e igény az adott termékre/szolgáltatásra, van-e konkurencia a környéken és ha igen, ők mit kínálnak, illetve, hogy mik a vásárlók igényei, továbbá mennyit kérhetsz a termékedért/szolgáltatásodért. Mérd fel, ismerd meg a piacot! Látogass el weboldalakra, webshopokra, kérdezősködj szűk és tág körben egyaránt.

Ha meggyőződtél arról, hogy a terméked/szolgáltatásod megállja helyét a piacon, azaz van rá kereslet, készíts üzleti tervet, amelyben kiszámolod a várható kiadásaid – mennyit kell költened havonta, mennyibe kerülnek a szükséges eszközök, alapanyagok. Mérlegeld, mennyi idő alatt hozná vissza a befektetést az adott tevékenység, esetleg érdemes-e hitelben gondolkodnod, hogy belevágj – és itt ismét kihangsúlyoznánk az előzetes, széleskörű piackutatás fontosságát.

Na mármost: adott a tuti befutó termék/szolgáltatás, és a kellő tőke is. Jó, ha tudod, hogy kapcsolatok nélkül nincs vállalkozás. A közösségi média például tökéletes terepet nyújt a hasonló érdeklődési körű emberek, azaz a célközönséged elérésére – ráadásul ingyenesen. Nem kell marketingszakértőnek lenned egy igényes oldal létrehozásához, viszont jó, ha utánajársz néhány alapvető marketingfogásnak, amely segít a megnyerő online tartalom létrehozásában. Ha tetszik, ha nem, ma már nem elég csupán a minőségre és szóbeszédre alapozni egy vállalkozást – legalábbis, ha meg szeretnél élni belőle. Az online jelenlét csodákra képes!

Saját vállalkozássá formálni a hobbid közel sem egyszerű feladat. Ugyanakkor, ha nem vagy rest időt és energiát fordítani a piackutatásra, a tervezésre és kivitelezésre, máris közelebb kerülsz egy olyan élet felé, melyben nem azért dolgozol, hogy élj – sokkal inkább azért élsz, hogy dolgozz.