Így lehet a csapatépítés szórakoztató és kreatív

14.07.2023. | olvasási idő: 4 min.

Az évek során sokat változott a vállalati céges kultúra. Megjelentek nálunk is az olyan nyugati típusú rendezvények, mint a team building, vagyis a csapatépítés. Ma a vállalatok nagy része szervez ilyen rendezvényeket. Az alapvető különbség abban érhető tetten, hogy vannak olyan cégek, ahol ezt ötlettelenül, úgymond a rend kedvéért szervezik meg és vannak, akik megtervezik, szem előtt tartva annak hasznosságát úgy a cégre, mint a munkásokra nézve.

A csapatépítés mint fogalom az Egyesült Államokban jelent meg a múlt század huszas-harmincas éveiben, amikor az ipari fejlődés szintet lépett és a cégvezetők a termelékenység növelése mellett elkezdtek odafigyelni arra is, hogy az emberek, a dolgozók jól érezzék magukat a munkahelyükön.

Egy Elton Mayo nevű kutató nevéhez fűződnek az ún. Hawthorne-kutatások, amelyek mélyebben is vizsgálták a dolgozók munkahelyi elégedettsége és a termelékenység kapcsolatát. A kísérleteknek két fontos hozadéka volt. Egyrészt, megállapítást nyert, hogy ha a dolgozók között baráti kapcsolat alakul ki, ezáltal javul a munkahelyi légkör és a termelékenység is növekedni fog. Másrészt pedig azt figyelték meg, hogy a dolgozók hozzáállása és motivációja növekedett, amikor azt érezték, hogy a vezetők odafigyelnek rájuk és hajlandóak tenni a jólétük és elégedettségük javítása érdekében.

A csapatépítés szóljon a dolgozókról és dolgozóknak

A legrosszabb megoldás, ha a cégvezető csak a rend kedvéért szervez team building rendezvényt, mondjuk úgy, hogy megbíz egy szakembert, vagy céget. Az lenyomja a kötelezőt, a munkások végigülik a rendezvényt és mindenki megy tovább a maga útján.

Ezzel szemben, ha szeretnénk, hogy a csapatépítés meghozza az olyan általánosan elvárt eredményeket, mint, hogy a dolgozók jobban megismerhessék egymást, barátkozzanak, kikapcsolódjanak és pozitív élményekkel térjenek haza, akkor érdemes olyan programot kitalálni, ami nekik és róluk szól.

Ennek érdekében hasznos lehet például körkérdést szervezni a dolgozók körében, amiből kiderülhet, melyek azok a dolgok, amelyeket szívesen végeznek szabadidejükben és ehhez igazítani a csapatépítés programját. Sokkal kötetlenebb és ezáltal eredményesebb lehet egy ilyen esemény, ha például sportnapot, vagy közös sütést-főzést szervezünk, mint ha egy életvezetési tanácsadó beszél a boldogságról és olyan gyakorlatokra kényszeríti a résztvevőket, amelyekhez semmi kedvük.

Íme néhány ötlet a csapatépítésre:

  • Csapatversenyek. Alakítsunk csapatokat a kollégákból, akik versenyezhetnek akár főzésben, akár valamilyen sportágban, de lehet ez például valamilyen ügyességi gyakorlat is.
  • Szabadulószoba, kincskeresés. A statisztikák szerint napjainkban ezek a legnépszerűbb csapatépítő tevékenységek, ezért érdekes lehet elvinni a kollégákat egy tematikus szabadulószobába, vagy pedig szabadtéri feladatmegoldásos kincskeresést szervezni.
  • Szerepjátékok. Ez is egy népszerű tevékenység, amelynek keretében a csapattagok együttműködhetnek. Az ilyen gyakorlat jelentősen javíthatja köztük a kommunikációt.
  • Kreatív alkotóműhely. Jó ötlet lehet olyan műhelymunkák szervezése is, ahol a csapatoknak a biztosított alapanyagokból kell valami közöset létrehozni, legyen az egy transzparens, vagy akár egy rövidfilm.

 

Ez csak néhány ötlet volt. A lényeg, hogy olyan tevékenységeket találjunk ki, amelyek találkoznak a csapattagok érdeklődésével és ezáltal hozzájárulnak az emberek közötti kapcsolatok javításához és erősítik a kollégák cég iránti lojalitását is.